Sushi is een gerecht waar mensen over de hele wereld van genieten. Het is een Japans hoofdgerecht dat al meer dan 700 jaar bestaat (de versie van sushi die wij kennen en waarderen bestaat echter pas 200 jaar). Hoewel er een schijnbaar eindeloos aantal variaties zijn, wordt de meeste sushi vaak geacht een aantal verrassende gezondheidsvoordelen te hebben. Nikko Japanese Restaurant & Sushi Bar heeft de reputatie de beste sushi van Charlotte te serveren. In de blog van vandaag willen we graag een aantal gezondheidsvoordelen van ons favoriete eten – sushi – met je delen.

 

Hart gezondheid

Sushi staat bekend om zijn grote hoeveelheid geconcentreerde omega-3 vetzuren. Dit is misschien wel het meest gewilde en genoemde voordeel van sushi. Deze vetzuren fungeren als een “goede” vorm van cholesterol die helpt bij het voorkomen van verstopte slagaders. Omega-3 is ook in verband gebracht met het helpen verlagen van de bloeddruk. De soorten sushi die bijzonder rijk zijn aan omega-3 zijn o.a. meerforel, haring, tonijn en zalm.

Hormoon regulering

Veel sushirollen zijn gewikkeld in dunne vellen zeewier – nori in het Japans. Zeewier bevat een aantal gezonde mineralen, waarvan jodium de meest prominente is. Dit belangrijke mineraal is een essentieel onderdeel van onze voeding en is vooral belangrijk voor het goed functioneren van onze schildklieren. Hoewel een teveel aan jodium negatieve effecten kan hebben, helpt een juiste hoeveelheid jodium – zoals die in zeewier – de hormonen in balans te houden en de stofwisseling te optimaliseren.

Metabolisme Boost

Vis bevat veel eiwitten en weinig vet en calorieën. Dit is een combinatie die geweldig is voor onze stofwisseling. Caloriearme eiwitten van hoge kwaliteit kunnen het vermogen van ons lichaam om goed te functioneren, nieuwe cellen aan te maken en energie te metaboliseren aanzienlijk stimuleren, wat ons sterk en gezond houdt.

Versterkt het immuunsysteem

Zoals we al zeiden, sushi is meer dan vis. Twee ingrediënten die bijna altijd worden gecombineerd met sushi zijn wasabi en gember, en beide van deze ingrediënten hebben antibacteriële eigenschappen. Dit betekent dat als er enige bezorgdheid is over de versheid of ongewenste bacteriën, deze twee antivirale middelen mogelijk kunnen helpen om bacteriën te doden, wat in feite helpt je immuunsysteem te stimuleren.

 

Bloedsomloop

 

IJzer zit zowel in vis als in sojasaus – twee belangrijke elementen van sushi. Wanneer je voedsel eet dat veel ijzer bevat, kan het je rode bloedcellen stimuleren, met name door het bevorderen van de productie ervan. Hoe meer rode bloedcellen je hebt, hoe beter je bloedsomloop, stofwisseling, huidskleur, haargroei en vermogen om te genezen is.

 

Zoals je waarschijnlijk al begrepen heeft, is sushi niet alleen heerlijk, maar ook een heel gezond gerecht. Het is een hart-gezond voedsel dat je lichaam voorziet van veel benodigde voedingsstoffen en mineralen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat, hoewel een gemiddeld stuk sushi slechts 200 calorieën bevat, wanneer je begint met het toevoegen van op mayonaise gebaseerde sauzen en tempura coatings, dit aantal al snel kan verdubbelen, zo niet verdrievoudigen.

 

Ben je er klaar voor om van deze gezondheidsvoordelen te genieten en tegelijkertijd serieus goede sushi te eten? Dan is het sushi bestellen-tijd!